Przejdź do głównej zawartości

Enheduanna - pierwszy autor świata

Pierwszym autorem świata znanym z imienia była kobieta - Enheduanna


    Ponad dwa tysiące lat przed naszą erą księżniczka Enheduanna została arcykapłanką Nanny - boga księżyca. Miasto Ur szczególnie czciło nasz srebrny glob, więc jako jego kapłanka, Enheduanna miała pozycję najważniejszej osoby w całym mieście. Jej ojciec, Sargon Wielki, władca Akadu, podbił ziemie Sumerów. Żeby społecznie zjednoczyć oba te ludy i zapobiec licznym buntom, Enheduanna napisała czterdzieści dwa hymny i trzy epickie wiersze czczące bogów rządzonych przez Sargona miast, świadomie łącząc panteony bóstw sumeryjskich i akadysjkich. Dzieła arcykapłanki są najwcześniejszymi opowieściami fabularnymi zawierającymi: postacie odczuwające emocje, zaimek „ja” i podpis autora. Tak Enheduanna została pierwszą znaną historii autorką dzieł literackich. 

Bycie kapłanem bóstwa równało się z zawarciem z nim związku małżeńskiego, więc to czyniło Enheduannę żoną Nanny. Jej imię tłumaczy się jako „arcykapłanka ozdoby nieba”: „En”-arcykapłanka, „hedu”-ozdoba, „anna”-niebo. Mimo to, pisarka okazywała niezmierne zainteresowanie Inanną (akadyjską Isztar) - boginią wojny i pożądania. Napisała o niej aż trzy dzieła (kiedy inni bogowie dostawali tylko po jednym): „Hymn do Inanny”, „Mit o Inannie i Ebih” i „Sławienie Inanny”.

Pierwszy z tych utworów jest jednym z czterdziestu dwóch niezbyt długich hymnów, adresowanym do świątyni Inanny w Uruk.

Z kolei Mit jest dużo dłuższy, opowiada o sporze bogini z pasmem górskim Ebih, które stało dumnie i wysoko, i odmówiło oddania Inannie pokłonu, kiedy ta przechodziła obok niego. Zezłoszczona bogini wojny poprosiła bóstwo nieba, An (jej ojca), o pomoc w ukaraniu bezczelnej góry. An jednak wątpił w to, że jego „little one” będzie w stanie dokonać porządnej zemsty, co tylko wzmocniło gniew Inanny, więc samodzielnie zrównała biedne góry z ziemią.

„Moja pani stanęła przed łańcuchem górskim. […] Chwyciła Ebih za szyję, jakby wyrywała trawę esparto. Wcisnęła zęby sztyletu w jej wnętrze. Ryczała jak grzmot. Skały tworzące ciało Ebih stukały po jej bokach. Z jej boków i szczelin pluły jadem wielkie węże. […] Zabiła jej dęby suszą. Wylała ogień na jej boki i sprawiła, że dym zgęstniał.”

Aby zrozumieć trzeci tekst, potrzebujemy trochę kontekstu historycznego. Kiedy Sargon Wielki zmarł, pewien generał wykorzystał bezkrólewie i poprowadził powstanie. Jako wpływowy członek rodziny królewskiej, Enheduanna stała się celem ataku i została wygnana ze swojego miasta na pustynię. Bezsilna, pokładała nadzieje w swoim „mężu” i zaczęła się do niego modlić, jednak Nanna milczał. Spróbowała więc zwrócenia się do swojej ukochanej Inanny. Dopiero wtedy jeden z braci Enheduanny  stłumił powstanie w państwie i przywrócił siostrę z powrotem do Ur.

„Sławienie Inanny” zaczyna się długim wstępem wychwalającym boginię. Następnie poetka opisuje swój los na wygnaniu i kolejno modlitwy do Nanny i Inanny. 

„Pani, po rozpoczęciu lamentów, niech twój statek lamentu zostanie porzucony na wrogim terytorium. Czy muszę umrzeć z powodu moich świętych pieśni? Mój Nanna nie zwrócił na mnie uwagi. […] Acimbabbar z pewnością nie wydał na mnie wyroku. Co mnie obchodzi, że on to wypowiedział? Co mnie obchodzi, że tego nie wypowiedział? Stał tam w triumfie i wypędził mnie ze świątyni. […] Sprawił, że przeszłam przez cierniste krzewy w górach. Pozbawił mnie prawowitej korony en kapłanki. Dał mi nóż i sztylet, mówiąc do mnie: „To są odpowiednie ozdoby dla ciebie” […] Moja pani, kochana przez An, niech twoje serce uspokoi się w stosunku do mnie, wspaniałej kapłanki Nanny! […] To, co kiedyś śpiewano Nannie, niech teraz będzie twoje - że jesteś tak wzniosła jak niebo, niech będzie wiadomo! Żeś szeroka jak ziemia, niech będzie wiadomo! […] Że ryczysz na ziemię, niech będzie wiadomo! […] Że ucztujesz na trupach jak pies, niech będzie wiadomo! […] Że twoje spojrzenie jest jak uderzająca błyskawica, niech będzie wiadomo!”

Ciekawe jest też to, że hymny Enheduanny czczące bóstwa ciał niebieskich zawierały pomiary ruchów gwiazd, co zostało docenione przez współczesnych astronomów i uznane za wczesne obserwacje naukowe. Na cześć pisarki, w 2015 roku nazwano jej imieniem jeden z kraterów na Merkurym.

Podsumowując, Enheduanna była bardzo ważną i inspirującą figurą historyczną, o której wszyscy powinnyśmy pamiętać, w końcu była pierwszym twórcą literackim znanym historii, a jej dzieła były traktowane jako ścisły kanon przez następne kilkaset lat! Ale większość osób nawet o niej nie słyszało.




Zachęcamy do pobrania i wydrukowania tego plakatu ze skróconym artykułem o Enheduannie! My wywiesiłyśmy takie plakaty w naszych szkołach, wy możecie zrobić to samo we własnej szkole, miejscu pracy lub gdziekolwiek się da. Dzięki temu, więcej osób go zauważy i dowiedzie się, kim była Enheduanna.

Plakat pobierzesz tutaj!



Informacje potrzebne do artykułu zgromadziła Adrianna Jarzyna, autorką tekstu, plakatu i ilustracji jest Małgosia Winer.



Bibliografia  


Biografia

https://theconversation.com/hidden-women-of-history-enheduanna-princess-priestess-and-the-worlds-first-known-author-109185

https://youtu.be/XhNw1BhV6sw

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Enheduanna


Cytaty

https://etcsl.orinst.ox.ac.uk/section4/tr4072.htm

https://www.poetryfoundation.org/poems/157578/from-the-hymn-to-inanna

https://etcsl.orinst.ox.ac.uk/section1/tr132.htm

Tłumaczenie na polski: Małgosia Winer

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Irena Sendlerowa - bohaterka wojenna

  Działaczka Żegoty w trakcie II wojny światowej, która uratowała ponad 2,5 tysiąca żydowskich dzieci      Irena urodziła się w katolickiej rodzinie w Warszawie. Została wychowana „w duchu, że obojętna jest sprawa religii, narodu, przynależności do jakiejś rasy – ważny jest człowiek!” pisała w swoim życiorysie. Jej ojciec prowadził sanatorium w Otwocku, leczył tam biednych Żydów, którym inni lekarze odmówili pomocy. Dlatego Irena nauczyła się języka jidysz poprzez zabawę z rówieśnikami.  Już przed wojną Irena była zaangażowana w pomoc społeczną. Oburzała ją dyskryminacja skierowana w stronę jej żydowskich przyjaciół. Po zdaniu matury w 1929 roku wyjechała do stolicy, gdzie miała praktyki w domu sierot „Różyczka”. Następnie podjęła pracę w Sekcji Pomocy Matce i Dziecku przy Obywatelskim Komitecie Pomocy Społecznej. Zajmowała się poszkodowanymi z powodu eksmisji i niepłacenia alimentów, szczególnie dziećmi nieślubnymi. Po likwidacji Sekcji Sendlerowa pracowała w Wydziale Opieki Społ

Ana Nzinga - Królowa Ndongo

 Przywódczyni, która walczyła z Portugalczykami i ich rozwijającym się handlem niewolnikami w Afryce Środkowej Na przełomie XVI i XVII wieku, środkowo-zachodnie afrykańskie królestwo Ndongo (współczesna Angola) było atakowane przez Portugalię oraz wrogie sąsiednie ludy afrykańskie. Zanim Ngola Ana Nzinga Mbande została władczynią Ndongo, władał nim jej brat. Jednak nie był on zbyt kompetentny, bo zaraz po objęciu tronu Portugalczykom bardzo szybko i łatwo udało się go porwać i wrzucić do więzienia. Nzinga pojechała na spotkanie z agresorami, żeby zażądać uwolnienia brata. Podczas audiencji, Portugalczycy nie okazali jej żadnego szacunku i nawet nie zaoferowali krzesła, na którym mogłaby usiąść, zapewnili jej tylko matę podłogową, która służyła niewolnikom. W odpowiedzi, Nzinga kazała jednemu ze swoich poddanych opaść na czworaka i usiadła na jego plecach. Oświadczyła, że „Królowa Ndongo nie używa tego samego krzesła dwa razy” . Nieugięta postawa Nzingi widocznie zrobiła wrażenie n