Przejdź do głównej zawartości

Hypatia z Aleksandrii - pierwsza męczennica nauki

Największa uczona starożytnej Aleksandrii


Hypatia była genialną matematyczką i filozofką, która nauczała w szkole platońskiej i została głównym uczonym całej Aleksandrii na przełomie IV i V wieku naszej ery. Pisała podręczniki do matematyki, wynalazła astrolabium (urządzenie astronomiczne używane w nawigacji aż do XVII wieku, służyło do wyznaczenia położenia ciał niebieskich nad horyzontem). Opracowała też lepszą metodę dzielenia liczb wielocyfrowych. 

Hypatia zaczynała jako uczennica swojego ojca Teona. Nauczał on swoją jedyną córkę (mama jest nieznana). Sam był dyrektorem uniwersytetu platońskiego i zaraził małą Hypatię pasją do matematyki, astromii i filozofii. W dorosłości córka przewyższyła ojca we wszystkich tych dziedzinach naukowych i przejęła jego stanowisko na uniwersytecie.

Wykładaną przez Hypatię szkołą filozoficzną był neoplatonizm. Dla neoplatoników matematyka miała aspekt duchowy. Dzieliła się na arytmetykę, geometrię, astronomię i muzykę. Udowadniały one, że liczby stanowią święty język wszechświata (arché).

Jednym z bardziej popularnych dokonań Hypatii była edycja trzeciego tomu „Almagestu” Ptolemeusza. Był to dziewięciotomowy traktat matematyczny opisujący geocentryczny koncept wszechświata, który udało się obalić dopiero Mikołajowi Kopernikowi w XVI wieku. W swojej redakcji Hypatia opisała między innymi dopracowane przez siebie algorytmy dzielenia liczb wielocyfrowych, które miały służyć do obliczenia kątów obrotu Słońca dookoła Ziemii. Podejrzewa się, że Hypatia mogła zedytować wszystkie dziewięć ksiąg „Almagestu”.

Do Aleksandrii zjeżdżali się ludzie z całego imperium, żeby móc uczyć się pod okiem Hypatii. Wśród nich znajdowali się przedstawiciele różnych religii politeistycznych, a także judaizmu i chrześcijaństwa. Jeśli chodzi o samą uczoną, nie wiadomo nic o tym, żeby wyznawała jakiekolwiek bóstwa, jej poglądy pasowały do założeń wielu religii. W jej szkole panowała wolność religijna, stanowiła bezpieczną przestrzeń dla osób wszelkich wyznań, co było szczególnie ważne, biorąc pod uwagę zamieszanie religijne i polityczne jakie panowało wtedy w Aleksandrii.

Niestety, historia życia Hypatii nie kończy się dobrze. 

W tamtym czasie Aleksandria była podzielona między chrześcijan i niechrześcijan. Władza polityczna została rozbita między biskupa Cyryla i Orestesa, bliskiego przyjaciela Hypatii, który był prefektem Aleksandrii. 

Cyryl stopniowo zdobywał władzę polityczną, i rozkazywał strażom chrześcijańskich mnichów niszczyć pogańskie świątynie i nękać Żydów. Oczywiście, między biskupem a Orestesem (który też był chrześcijaninem) rozpoczął się spór. Orestes skonsultował się z Hypatią, ponieważ była postrzegana jako mądra i niezależna osoba. Uczona poradziła przyjacielowi, żeby działał uczciwie i opanowanie. Jednak, kiedy grupa mnichów wznieciła zamieszki, w trakcie których Orestes został mocno ranny, kazał torturować ich dowódcę na śmierć. Cyryl obwiniał za to Hypatię, oskarżył ją o czary, przez które Orestes obrócił się przeciwko swojej wierze. Przeszkadzało mu też to, że uczona była wpływową kobietą, która myślała samodzielnie, nie wyznawała chrześcijaństwa i tworzyła bezpieczny azyl dla osób wszelkich wyznań, także niechrześcijańskich, zamiast takich ludzi tępić.

W marcu 415 roku, kiedy Hypatia jechała przez miasto, grupa mnichów zaatakowała ją. Wyciągnęli ją z powozu i zaciągnęli do kościoła, rozebrali i zamordowali przy użyciu ostrakona, czyli odłamka ceramicznego naczynia. Poćwiartowali jej ciało, po czym zaczęli ciągnąć jej kończyny przez miasto, co według tradycji robiono z ciałami najokrutniejszych przestępców.

Żadna z prac Hypatii się nie zachowała. Możemy przypuszczać, że jak w przypadku wielu innych kobiet, próbowano celowo wymazać uczoną z historii. Na szczęście, przetrwały świadectwa o jej pracy i życiu, tworzone i przekazywane przez jej uczniów.

Po śmierci Hypatii, inni uczeni zaczęli uciekać, a Aleksandria straciła swoją rolę jako centrum edukacji, której już nigdy nie odzyskała. „Tak na prawdę, duch dociekliwości, otwartości i uczciwości, który (Hypatia) rozwijała, umarł razem z nią”.


Cytat pochodzi z filmu „The murder of Alexandria’s greatest scholar - Soraya Field Fioro” na YouTube, z kanału TED-Ed



Dla osób bardziej zainteresowanych Hypatią, polecamy artykuł o niej z Wielkiej Historii: https://wielkahistoria.pl/hypatia-z-aleksandrii-najmadrzejsza-kobieta-epoki-antyku-zginela-bo-biskup-pozazdroscil-jej-slawy/



Zachęcamy do pobrania i wydrukowania tego plakatu ze skróconym artykułem o Hypatii! My wywiesiłyśmy takie plakaty w naszych szkołach, wy możecie zrobić to samo we własnej szkole, miejscu pracy lub gdziekolwiek się da. Dzięki temu, więcej osób go zauważy i dowiedzie się, kim była Hypatia.

Plakat pobierzesz tutaj!



Adrianna Jarzyna zgromadziła informacje potrzebne do artykułu i jest autorką ilustracji, autorką tekstu i plakatu jest Małgosia Winer.



Bibliografia


Biografia

    https://www.uh.edu/engines/epi215.htm

    https://www.britannica.com/biography/Hypatia

    https://youtu.be/n1mwZrVJ-TI

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia


Dokładny opis sposobu dzielenia liczb wielocyfrowych opisany przez Hypatię znajdziesz tutaj: https://cs.appstate.edu/~sjg/womeninmath/book3.html



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Enheduanna - pierwszy autor świata

Pierwszym autorem świata znanym z imienia była kobieta - Enheduanna      Ponad dwa tysiące lat przed naszą erą księżniczka Enheduanna została arcykapłanką Nanny - boga księżyca. Miasto Ur szczególnie czciło nasz srebrny glob, więc jako jego kapłanka, Enheduanna miała pozycję najważniejszej osoby w całym mieście. Jej ojciec, Sargon Wielki, władca Akadu, podbił ziemie Sumerów. Żeby społecznie zjednoczyć oba te ludy i zapobiec licznym buntom, Enheduanna napisała czterdzieści dwa hymny i trzy epickie wiersze czczące bogów rządzonych przez Sargona miast, świadomie łącząc panteony bóstw sumeryjskich i akadysjkich. Dzieła arcykapłanki są najwcześniejszymi opowieściami fabularnymi zawierającymi: postacie odczuwające emocje, zaimek „ja” i podpis autora. Tak Enheduanna została pierwszą znaną historii autorką dzieł literackich.  Bycie kapłanem bóstwa równało się z zawarciem z nim związku małżeńskiego, więc to czyniło Enheduannę żoną Nanny. Jej imię tłumaczy się jako „arcykapłanka ozdoby nieba

Irena Sendlerowa - bohaterka wojenna

  Działaczka Żegoty w trakcie II wojny światowej, która uratowała ponad 2,5 tysiąca żydowskich dzieci      Irena urodziła się w katolickiej rodzinie w Warszawie. Została wychowana „w duchu, że obojętna jest sprawa religii, narodu, przynależności do jakiejś rasy – ważny jest człowiek!” pisała w swoim życiorysie. Jej ojciec prowadził sanatorium w Otwocku, leczył tam biednych Żydów, którym inni lekarze odmówili pomocy. Dlatego Irena nauczyła się języka jidysz poprzez zabawę z rówieśnikami.  Już przed wojną Irena była zaangażowana w pomoc społeczną. Oburzała ją dyskryminacja skierowana w stronę jej żydowskich przyjaciół. Po zdaniu matury w 1929 roku wyjechała do stolicy, gdzie miała praktyki w domu sierot „Różyczka”. Następnie podjęła pracę w Sekcji Pomocy Matce i Dziecku przy Obywatelskim Komitecie Pomocy Społecznej. Zajmowała się poszkodowanymi z powodu eksmisji i niepłacenia alimentów, szczególnie dziećmi nieślubnymi. Po likwidacji Sekcji Sendlerowa pracowała w Wydziale Opieki Społ

Ana Nzinga - Królowa Ndongo

 Przywódczyni, która walczyła z Portugalczykami i ich rozwijającym się handlem niewolnikami w Afryce Środkowej Na przełomie XVI i XVII wieku, środkowo-zachodnie afrykańskie królestwo Ndongo (współczesna Angola) było atakowane przez Portugalię oraz wrogie sąsiednie ludy afrykańskie. Zanim Ngola Ana Nzinga Mbande została władczynią Ndongo, władał nim jej brat. Jednak nie był on zbyt kompetentny, bo zaraz po objęciu tronu Portugalczykom bardzo szybko i łatwo udało się go porwać i wrzucić do więzienia. Nzinga pojechała na spotkanie z agresorami, żeby zażądać uwolnienia brata. Podczas audiencji, Portugalczycy nie okazali jej żadnego szacunku i nawet nie zaoferowali krzesła, na którym mogłaby usiąść, zapewnili jej tylko matę podłogową, która służyła niewolnikom. W odpowiedzi, Nzinga kazała jednemu ze swoich poddanych opaść na czworaka i usiadła na jego plecach. Oświadczyła, że „Królowa Ndongo nie używa tego samego krzesła dwa razy” . Nieugięta postawa Nzingi widocznie zrobiła wrażenie n