Przejdź do głównej zawartości

Ana Nzinga - Królowa Ndongo

 Przywódczyni, która walczyła z Portugalczykami i ich rozwijającym się handlem niewolnikami w Afryce Środkowej

Na przełomie XVI i XVII wieku, środkowo-zachodnie afrykańskie królestwo Ndongo (współczesna Angola) było atakowane przez Portugalię oraz wrogie sąsiednie ludy afrykańskie. Zanim Ngola Ana Nzinga Mbande została władczynią Ndongo, władał nim jej brat. Jednak nie był on zbyt kompetentny, bo zaraz po objęciu tronu Portugalczykom bardzo szybko i łatwo udało się go porwać i wrzucić do więzienia. Nzinga pojechała na spotkanie z agresorami, żeby zażądać uwolnienia brata. Podczas audiencji, Portugalczycy nie okazali jej żadnego szacunku i nawet nie zaoferowali krzesła, na którym mogłaby usiąść, zapewnili jej tylko matę podłogową, która służyła niewolnikom. W odpowiedzi, Nzinga kazała jednemu ze swoich poddanych opaść na czworaka i usiadła na jego plecach. Oświadczyła, że „Królowa Ndongo nie używa tego samego krzesła dwa razy”. Nieugięta postawa Nzingi widocznie zrobiła wrażenie na Portugalczykach, gdyż udało jej się wynegocjować uwolnienie brata. 

Jednak niebawem znaleziono go martwego. Uważa się, że został zamordowany we śnie przez swoją własną siostrę, żeby mogła przejąć tron.

Ówcześnie Ndongo było popularną strefą dostaw niewolników. Sąsiednie ludy afrykańskie wyłapywały jego mieszkańców i sprzedawały ich w niewolę kolonizatorom. Nzinga zdała sobie sprawę, że to jej królestwo musi stać się pośrednikiem w handlu niewolnikami, żeby nie pozostać strefą pozyskiwania ludzkiego towaru. W tym celu sprzymierzyła się z Portugalią i przyjęła chrzest, tym sposobem kończąc ataki Portugalii na Ndongo i zdobywając sprzymierzeńców do walki z wrogimi ludami afrykańskimi. Jednak pomimo przyjęcia chrztu, Ana nigdy nie odrzuciła tradycyjnych wierzeń ludów Mbundu, takich jak ofiary z ludzi czy przechowywanie kości członków rodziny. Oburzało to portugalskich misjonarzy, którzy nie mieli problemu z czczeniem relikwii (kości świętych) oraz ze stosowaniem lekarstw zrobionych z fragmentów ludzkiego ciała (powszechna praktyka medyczna w ówczesnej Europie).

Jak można by się spodziewać, niebawem Portugalia zdradziła Ndongo. Nzinga została zmuszona do ucieczki ze swoim ludem dalej na wschód, gdzie przejęła władzę nad państwem Matamba, daleko poza zasięgiem Portugalczyków.

Aby wzmocnić siłę bojową Matamby, Nzinga zaoferowała schronienie zbiegłym niewolnikom i wyszkolonym przez Portugalczyków afrykańskim żołnierzom, oraz przyjęła formę organizacji wojskowej znanej jako kilombo, w której młodzież wyrzekała się więzi rodzinnych i wychowywała się we wspólnocie wojskowej. Nzinga wznieciła też bunt w samym Ndongo, którym wtedy pośrednio rządzili Portugalczycy za pomocą marionetkowego władcy. 

Kiedy Luanda (stolica Ndongo) została zajęta przez Holandię, Nzinga znalazła w niej sojusznika. Jednak nawet ich połączone siły nie były wystarczające, żeby wypędzić Portugalczyków z Ndongo, wręcz przeciwnie, Portugalia zdobyła Luandę i Nzinga była zmuszona do powrotu do Matamby.

Od tego momentu Ana skupiła się na rozwoju Matamby jako potęgi handlowej, wykorzystując swoją lokalizację jako bramę do wnętrza Afryki Środkowej. Do czasu jej śmierci Matamba utrzymywała pozycję potężnego królestwa handlowego, które Portugalia traktowała jako równoważne państwo

Królowa Matamby stała się sensacją w Europie po opublikowaniu w Paryżu w 1769 roku kolorowej „biografii” Jeana Louisa Castilhona „Zingha, Reine d’Angola”. Oprócz tego, pod koniec życia Nzingi napisał o niej też holenderski pisarz Dapper w jego „Opisie Afryki”. Według niego królowa trzymała 50–60 mężczyzn przebranych za kobiety jako swój harem i kazała im walczyć na śmierć i życie o przywilej i obowiązek spędzenia z nią nocy. Rano zwycięzcę skazywano na śmierć. (Był to najprawdopodobniej tylko mizoginiczny mit).

Ana Nzinga zmarła w 1663 roku, w wieku 80 lat. Śmierć Nzingi była okrutną stratą dla jej państwa, przyspieszyła ona portugalską okupację kolonialną.

W połowie dwudziestego wieku, Ana Nzinga stała się potężnym symbolem oporu Angoli przeciwko Portugalii podczas angolskiej wojny o niepodległość. 



Zachęcamy do pobrania i wydrukowania tego plakatu ze skróconym artykułem o królowej Ndongo! My wywiesiłyśmy takie plakaty w naszych szkołach, wy możecie zrobić to samo we własnej szkole, miejscu pracy lub gdziekolwiek się da. Dzięki temu, więcej osób go zauważy i dowiedzie się, kim była Ana Nzinga.

Plakat pobierzesz tutaj!



Informacje potrzebne do artykułu zgromadziła Adrianna Jarzyna, autorką tekstu, plakatu i ilustracji jest Małgosia Winer.



Bibliografia  


Biografia

    https://www.rejectedprincesses.com/princesses/nzinga-mbande

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Enheduanna - pierwszy autor świata

Pierwszym autorem świata znanym z imienia była kobieta - Enheduanna      Ponad dwa tysiące lat przed naszą erą księżniczka Enheduanna została arcykapłanką Nanny - boga księżyca. Miasto Ur szczególnie czciło nasz srebrny glob, więc jako jego kapłanka, Enheduanna miała pozycję najważniejszej osoby w całym mieście. Jej ojciec, Sargon Wielki, władca Akadu, podbił ziemie Sumerów. Żeby społecznie zjednoczyć oba te ludy i zapobiec licznym buntom, Enheduanna napisała czterdzieści dwa hymny i trzy epickie wiersze czczące bogów rządzonych przez Sargona miast, świadomie łącząc panteony bóstw sumeryjskich i akadysjkich. Dzieła arcykapłanki są najwcześniejszymi opowieściami fabularnymi zawierającymi: postacie odczuwające emocje, zaimek „ja” i podpis autora. Tak Enheduanna została pierwszą znaną historii autorką dzieł literackich.  Bycie kapłanem bóstwa równało się z zawarciem z nim związku małżeńskiego, więc to czyniło Enheduannę żoną Nanny. Jej imię tłumaczy się jako „arcykapłanka ozdoby nieba

Irena Sendlerowa - bohaterka wojenna

  Działaczka Żegoty w trakcie II wojny światowej, która uratowała ponad 2,5 tysiąca żydowskich dzieci      Irena urodziła się w katolickiej rodzinie w Warszawie. Została wychowana „w duchu, że obojętna jest sprawa religii, narodu, przynależności do jakiejś rasy – ważny jest człowiek!” pisała w swoim życiorysie. Jej ojciec prowadził sanatorium w Otwocku, leczył tam biednych Żydów, którym inni lekarze odmówili pomocy. Dlatego Irena nauczyła się języka jidysz poprzez zabawę z rówieśnikami.  Już przed wojną Irena była zaangażowana w pomoc społeczną. Oburzała ją dyskryminacja skierowana w stronę jej żydowskich przyjaciół. Po zdaniu matury w 1929 roku wyjechała do stolicy, gdzie miała praktyki w domu sierot „Różyczka”. Następnie podjęła pracę w Sekcji Pomocy Matce i Dziecku przy Obywatelskim Komitecie Pomocy Społecznej. Zajmowała się poszkodowanymi z powodu eksmisji i niepłacenia alimentów, szczególnie dziećmi nieślubnymi. Po likwidacji Sekcji Sendlerowa pracowała w Wydziale Opieki Społ